Hoe kun jij je onderscheiden in dit digitale tijdperk?

Hoe boek je succes in dit digitale tijdperk?

Mogelijk heeft de coronacrisis je nog eens met de neus op de feiten gedrukt, of misschien was het je al langer duidelijk: nu is het moment om te digitaliseren. Want als je nu niet meegaat in de digitale ontwikkeling, dan doe je eigenlijk een stap achteruit. Maar de vraag is: hoe doe je dat precies? En vooral: waar moet je beginnen?

Begin bij je klant

Innoveren is een mindset, met de digitale wereld omgaan en met de tijd meegaan is een mindset. Het is niet iets wat je kan bestellen. Het is iets wat je moet geloven en voelen. Wakker worden en denken: wat kan ik nu optimaliseren? Dat zit in de natuur van de ondernemer. De ondernemers die nu gaan innoveren, die gaan het maken. Dus: zorg dat je die mindset hebt.

Hoe pak je dat aan? Kijk vooral niet naar concurrenten. Als je gaat kopiëren, word je net als de rest. Je wilt je juist onderscheiden in de markt. Kijk bijvoorbeeld naar een merk als Tesla. Alle automerken deden hetzelfde, maar Tesla deed iets anders. En dat had succes.

Begin bij je klant. Welke behoeftes hebben je klanten? Zou je hen beter van dienst kunnen zijn met een digitaal platform, of een webwinkel? Als je kiest voor een digitale oplossing, bedenk dat goed: wie zijn je gebruikers? Wat willen zij? En wat kan jij hen bieden? Bij Wise Minds denken we ook mee over dit soort strategische keuzes.

leder zijn eigen systeem

Welke digitale oplossing het meest geschikt is voor jou, hangt af van wat je wil bereiken met je bedrijf. Stel een klant komt bij ons aankloppen met de wens voor een website, dan vraag ik altijd eerst: wat wil je met die website? Als het, bij wijze van spreken, gaat om de bakker om de hoek die vooral de ambitie heeft om lekkere broodjes te verkopen aan de mensen die langslopen, dan zeg ik: maak het vooral niet te moeilijk. Dan moet een website vooral een visitekaartje worden. Wij blijven altijd de vraag stellen: wat past bij jouw bedrijf?

Ook weten we vanuit onze expertise dat voor kleine midden- en kleinbedrijven de digitalisering van interne systemen niet per se nodig is. Dat wordt pas interessant wanneer een bedrijf rijp is om op te schalen. Dan wil je jouw interne processen optimaliseren. Als je merkt dat je steeds meer tijd besteedt aan het updaten van gegevens, dan moet je echt gaan denken aan de digitalisering van een interne database. Of eigenlijk moet je daar al eerder aan denken, om te voorkomen dat het jouw bottleneck wordt. Je moet de chaos voor zijn.

Verder is het belangrijk om te beseffen waarvoor digitalisering wel werkt en waarvoor niet. Het gebeurt weleens dat mensen aankloppen met de vraag om een nieuw systeem te ontwikkelen die de werkwijze van hun bedrijf en hun werknemers compleet moet transformeren. Maar dat is niet de manier. Een systeem zorgt op zichzelf niet voor een nieuwe werkwijze of een nieuwe bedrijfscultuur. Je moet eerst zorgen dat je werknemers die nieuwe werkwijze willen aannemen. Een nieuw systeem kan vervolgens wel helpen bij het opschalen en het uniformeren van processen. Maar dat is een extra die bij de cultuurverandering komt kijken.

Bij Wise Minds zullen wij altijd blijven vragen: wat wil je nou echt? Wat is het hoofddoel? Dat moet altijd de basisgedachte zijn bij het ontwikkelen van een systeem.

Tags

Krijg melding van nieuwe informatie