Kansarme jongeren die zich in de software begeven, krijgen vaak te maken met vooroordelen (bij Wise Minds houden we ook eigenlijk niet van de term kansarm, zie onze eerdere blog). Er heersen nog veel misverstanden als het gaat om deze groep mensen. Wat voor misverstanden?
1. Ze zijn niet zielig. Ze worden misschien oneerlijk behandeld, en dat moet anders, maar het zijn geen zielige mensen. Het zijn juist vaak talentvolle, vindingrijke en hardwerkende mensen!
2. Kansarm is niet per se arm.
3. Kansarm betekent niet ervaringsarm. Integendeel. Vaak wordt op deze mensen neergekeken, terwijl ze juist zoveel bijzondere ervaring met zich meedragen. Het soort ervaring waar wij van kunnen leren. Ik merk zelf dat deze mensen in bepaalde situaties heel goed begrijpen hoe ze met anderen moeten omgaan. En hoe ze problemen moeten oplossen.
4. Binnen deze doelgroep bestaat er een gigantische variatie. Je kunt ze niet over een kam scheren.
5. Als iemand uit een kansarme omgeving komt, is dat geen reden om degene onder te betalen. Dat gebeurt nog te vaak.
6. Ze passen gewoon in je bedrijfscultuur. Want als je mensen uitsluit, is je bedrijfscultuur ook niks waard.
7. Diversiteit hoeft geen compromis te zijn op kwaliteit.
8. Je kunt ze wel vinden.
9. Diversiteit en inclusie zijn niet hetzelfde, maar twee verschillende dingen. Diversiteit gaat over tellen, over aantallen. Inclusie gaat over gevoel. Als je tien Marokkaans-Nederlandse medewerkers in dienst hebt, dan ben je als bedrijf misschien divers. Maar voelen ze zich alle tien niet thuis, en moeten ze zich op de werkvloer anders voordoen, dan ben je niet inclusief. En dan profiteer je ook niet van hun toegevoegde waarde.
10. Je moet investeren. Het is niet altijd makkelijk om inclusief te zijn. En misschien dat je weerstand zal ondervinden als je inclusiever probeert te worden, omdat mensen het nou eenmaal comfortabel vinden om geen verandering mee te maken. Van niet-inclusief naar inclusief gaan, betekent dat je moet groeien. Je moet een groei doormaken van het soort dat misschien niet iedereen zomaar wil of kan begrijpen. Maar zoals bij elke verandering hoort daar een goede change management bij.