Hoe vier je diversiteit als bedrijf? Vier ook de feestdagen uit andere culturen.

Hoe vier je diversiteit als bedrijf?

Diversiteit is iets moois dat het verdient om gevierd te worden. Culturele feesten zijn dan een uitgelezen moment om dit te vieren. En om dit te omarmen. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe Albert Heijn dat doet. 

Iedereen is welkom bij de iftar

Albert Heijn organiseerde afgelopen jaren ieder jaar een iftar, de naam die wordt gegeven aan het verbreken van het vasten tijdens de ramadan. Iedereen was welkom om bij Albert Heijn zijn vasten te verbreken met een etentje. Dat is prachtig, want bij Albert Heijn werken veel mensen met een Islamitische achtergrond. Zo wordt hen een omgeving geboden waarin hun cultuur gevierd wordt. 

In Amsterdam wordt ook de burgemeester Femke Halsema uitgenodigd. Dit is in Osdorp, een typische multiculturele plek in Amsterdam. Echt iedereen is welkom. 

Iftar wordt bij Albert Heijn ook niet gebruikt als marketingstunt. Het is natuurlijk handige marketing als je ook werkelijk divers bent, als mensen zich erin herkennen. Maar het wordt niet slechts ingezet als lege marketinghuls, het wordt daadwerkelijk geleefd. 

Een feest van herkenning

Het organiseren van de iftar wordt ook heel mooi gedaan. Niet op zo’n halfbakken, toch nog typisch westerse manier. Het wordt echt herkend door de gemeenschappen die zelf ook iftars organiseren, en die zich zelf ook aan de ramadan houden. De muziek werd bijvoorbeeld verzorgd door een band met typisch Arabische zang in Marokkaanse stijl. Dan voel je je ook gewaardeerd en gerespecteerd als onderdeel van het bedrijf. De slogan van Albert Heijn is: eten verbindt. 

Het is belangrijk dat, als je een gelegenheid viert, het ook volledig overeenstemt met de cultuur waaruit het afkomstig is. Want stel je organiseert een iftar met niet-halal eten, dan sla je de plank mis. En heel veel bedrijven slaan op die manier de plank mis. Ze organiseren een cultureel feest, maar zijn niet inclusief genoeg om dit goed te kunnen uitvoeren. Je kunt daaraan heel goed aflezen hoe inclusief een bedrijf nou echt is. 

Ik zie ook dat Albert Heijn flinke pogingen doet om ook hun eerste laag management divers en inclusief te maken. Er is nog wel veel inspanning nodig om de managementboards inclusief te maken, maar bij de filialen verloopt het nu heel goed. Dus ik denk dat dit slechts een kwestie van tijd is.  

Tags

Krijg melding van nieuwe informatie