De 4 grootste uitdagingen bij een platform als dienst

De 4 grootste uitdagingen bij een platform als dienst

Steeds meer startups hebben hetzelfde doel: het bouwen van een platform als dienst, ook wel SaaS genoemd. En dat snappen wij heel goed, want het is een ontzettend mooi product én verdienmodel. Dus we moedigen ze graag aan! Maar… we zien ook vaak dat veel van deze startups tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. En dat zit niet eens persé in het ontwikkelen van de software, maar in een aantal andere belangrijke stappen. Wij leggen je uit welke dat zijn, zodat je hier als startup op voorbereid bent.  

De 4 grootste uitdagingen

Ondernemers zijn vaak enthousiast over hun idee en willen direct starten met het ontwikkelen van de software. Echter vergeten ze een paar cruciale stappen. Of eigenlijk vergeten ze het niet, maar ze denken er pas aan als het product af is. En dat is eigenlijk te laat. Dit zijn de 4 stappen die je eerst aan moet pakken.

  • Doelgroep
    De eerste belangrijke stap bij het ontwikkelen van een platform als dienst is het opstellen van een klantprofiel. Je hebt misschien een heel mooi idee, maar de vraag is: voor wie is het product? Wie zit er op het product te wachten en welk probleem los je voor hen op? Het klinkt misschien heel logisch, maar toch vergeten veel ondernemers bij de start van het proces een goed en uitgebreid klantprofiel op te stellen. Omdat ze zo overtuigd zijn van hun product, denken ze vaak dat ‘mensen’ het wel kopen. En soms is dat ook zo, maar vaak genoeg ook niet. Dus: maak een uitgebreid klantprofiel.
  • Product market fit
    Heb je een duidelijk klantprofiel? Dan kun je bepalen hoe goed het product bij jouw doelgroep past. Dit start bij het identificeren van het probleem van de doelgroep en het definiëren van jouw aanbod. Welk probleem heeft je doelgroep en wat beloof jij met je product op te lossen? Vervolgens bepaal je of het een match is. Sluit jouw platform aan bij de vraag van de doelgroep? We hebben het bepalen van de doelgroep bovenaan gezet, omdat de doelgroep namelijk bepaalt hoe je jouw platform inricht. De doelgroep bepaalt bijvoorbeeld welke features er nodig zijn en hoe de gebruikerservaring moet zijn. Als dit niet matcht, dan slaat het product hoogstwaarschijnlijk niet aan. Wij zien bijvoorbeeld vaak dat startups een corporate product maken en goed de pijnpunten aanraken. Vervolgens verspreiden ze het product in een startup ecosysteem, en daar slaan ze dus de plank mis. Startups hebben namelijk niet de financiële middelen om dit product te kopen. Het maken van een product market fit is daarom onmisbaar.
  • Positionering
    Vervolgens ga je kijken naar je positionering in de markt. Er is altijd concurrentie, dus het is belangrijk om in kaart te brengen hoe uniek jouw product is. Welke concurrenten zijn en wat onderscheidt jou van de concurrentie? Je bepaalt hiermee niet alleen je USP’s, maar je voorkomt ook dat je een product op de markt brengt waar als genoeg aanbod voor is.
  • Communicatie  
    Ten slotte: denk alvast na over je communicatie richting potentiële klanten. Ofwel, maak alvast een marketingplan en bedenk waar je jouw ideale klant bereikt. Welke communicatiestijl en welke communicatiekanalen kun je hiervoor het beste inzetten? Een B2B-product verkoop je bijvoorbeeld veel beter via LinkedIn dan via TikTok.

Eerst zingeving, dan software

Niets is teleurstellender dan maanden aan je product bouwen en er vervolgens achter komen dat het product niet aansluit. En helaas zien we het regelmatig gebeuren. Gelukkig kun je het dus eenvoudig voorkomen door vooraf over je positionering en marketing na te denken: Wat is je doelgroep? Welk probleem los je op? Is de oplossing urgent? Is er nog geen andere of betere oplossing?

Al deze vragen hebben weer te maken met zingeving: wat is de toegevoegde waarde van je software? En als je het ons vraagt, dan is zingeving het startpunt van het bouwen van software. En wij zijn niet de enige, want de startups die daar ook in geloofden, hebben wij een vliegende start mogen geven. Kun jij niet wachten om jouw platform van de grond te krijgen? Dan starten wij graag dit proces met jou!  

Tags

Krijg melding van nieuwe informatie