Dit zijn de 8 groeifases van een platform als dienst

Dit zijn de 8 groeifases van een platform als dienst

De afgelopen jaren is een platform als dienst steeds populairder geworden. En er zijn ook een hoop succesvolle platformen op de markt. Maar wat is de succesformule van deze platformen? We kunnen natuurlijk niet alle platformen in één vorm gieten, maar er zijn wel een aantal algemene groeifases die de meeste platformen doorlopen. We zetten de 8 groeifases van een platform voor je op een rij. Zo weet jij welke stappen je moet doorlopen om een succes van je platform te maken!

De 8 groeifases van een platform

1. Conceptfase

Een platform begint altijd met een conceptfase waarin het idee wordt bedacht en gevalideerd. Dit kan een theoretische validatie zijn, maar ook een marktonderzoek. Er zijn ook ondernemers die hun idee gelijk uitwerken en direct starten met ontwikkelen. Zij weten dus niet zeker of hun idee aanslaat, ze voelen alleen dat het een goed idee is. Wij adviseren je – ondanks het goede gevoel – om je idee altijd te valideren.

2. Proof of concept

Als je vervolgens start met ontwikkelen, is het belangrijk om te beginnen met een ‘kleine’ proof of concept. Veel startups falen, omdat ze gelijk iets heel groots willen bouwen. Als je dan na het bouwen erachter komt dat het product niet aanslaat, is al het werk voor niks geweest. We raden je daarom aan om te starten met een proof of concept.

3. Pilotfase

Als je proof of concept klaar is, kun je het lanceren middels een pilot. Tijdens de pilot kun je allerlei analyses loslaten, zodat je erachter komt óf en hoe je product gebruikt wordt. Als niemand je app bijvoorbeeld downloadt, dan hoef je ook niet verder te bouwen. Test daarom altijd je ideeën in een pilot.

4. Doorontwikkeling

Als je idee door de pilot heen komt, dan kun je gaan doorontwikkelen tot je een Minimum Viable Product (MVP) hebt. Daarnaast heb je ook al een kleine user base opgebouwd met zogenoemde early adopters. Probeer deze early adopters mee te nemen in de verdere ontwikkeling van je product. Zij kunnen bijvoorbeeld via meet-ups aangeven wat ze graag gerealiseerd willen hebben, zodat je het product stap voor stap verbetert.

5. Lancering

Na de doorontwikkeling kun je het Minimum Viable Product officieel lanceren. Op dit moment kun je gebruikers namelijk echt bieden wat ze nodig hebben. Je kunt voorafgaand aan de lancering al met de marketing beginnen. Dit is het moment om je gebruikersbasis uit te breiden en bekendheid te creëren.

6. Investeren en groeien

Om je platform vervolgens echt te laten groeien, heb je vaak investeerders nodig. Dit begint bij de angel investors: investeerders die in je product geloven. Dit is de zogenoemde seed fase waarin je een serieuze investering krijgt. Je MVP wordt vanaf dat moment echt volwassen, waardoor je uit het ‘startup jasje’ groeit. Na de seed fase ben je vaak een serieus bedrijf geworden.

7. Experimenteren

Nu je een serieus bedrijf bent en een volwassen product hebt, kun je gaan experimenteren. Alle must haves zijn geïmplementeerd, dus je hebt de tijd om nieuwe features uit te vinden. Voor deze nieuwe features maak je ook weer een proof of concept die je test bij je gebruikers. Na het afwijzen en aannemen van verschillende features, krijg je een richting waarin je kunt doorontwikkelen. En dat gebeurt natuurlijk in de richting van je why. Vanaf dit moment kun je ook verder opschalen en mensen aannemen voor onder andere de marketing en sales. Vervolgens ga je naar de Serie A fase waarin je investeringen gebruikt om meer omzet te genereren. Ten slotte kom je in de serie B fase terecht waarin de investeringen nog hoger worden, zodat je zo snel mogelijk kunt opschalen.

8. Scale-up

Als je alle fases hebt doorlopen, ben je een scale-up geworden. Je staat nu echt op je benen en bent een serieuze speler op de markt. Vanaf dit moment heb je in principe geen financiering meer nodig. Alleen in situaties waarin je uit je jasje wilt breken en een volgend niveau wilt halen, kun je nog wel eens wat geld lospeuteren.

Stap voor stap naar de top

Er zijn dus aardig wat stappen nodig om van idee tot serieus bedrijf uit te groeien. Maar zolang je al deze stappen zet en goed uitvoert, klim je langzaam (of snel) naar de top. En lukt dat niet alleen? Dan helpen de experts van Wise Minds je graag bij het doorlopen van deze fases

Tags

Krijg melding van nieuwe informatie