Hoe technologie en mensen elkaar kunnen versterken

Hoe technologie en mensen elkaar kunnen versterken

15 september 2021

Voor bedrijven worden gebruiksgemak en klantgerichtheid steeds belangrijker aspecten om op te focussen. Want: als consument willen we supersnel en superhandig ons ding doen. Daar worden we steeds kritischer op. Hoe zorg je als bedrijf dat jouw klanten met het eerste online contact tot het laatste contact helemaal blij zijn?

Hoe geef je je klant die superervaring?

We gaan met z’n allen naar een wereld waarin klant steeds centraler staat. Iedere willekeurige klant heeft ontiegelijk veel keuzes. In elke branche, van bestelservices voor eten tot taxiservices, neemt het aanbod toe. De noodzaak om een klant als koning te behandelen, en hem een superervaring aan te bieden, wordt zo ook steeds groter.

De grote vraag is: hoe doe je dat? Een voorbeeld van een bedrijf dat dit perfect heeft georganiseerd, is bijlesaanhuis.nl. Bij hen zie je hoe zij het aanbod van hun product perfect geautomatiseerd hebben, en zo het gebruiksgemak helemaal hebben geoptimaliseerd. Als je op bijlesaanhuis.nl kijkt, dan zie je dat je als gebruiker aan de hand wordt genomen. Je selecteert als eerst of je aan huis of online bijles wenst. Dan selecteer je schooltype, de vakken en je klikt op ‘zoeken’. Je kunt ook nog aangeven wanneer je de bijles graag wil plannen, zodat de beschikbaarheid van de leraar altijd aansluit. Met één klik heeft het systeem een bijlesleraar voor je gevonden. Die kan bij wijze van spreken de volgende dag al bij je voor de deur staan.

Drempels wil je wegnemen

Vergelijk het eens met de ouderwetse manier waarop je een bijles zou boeken. Dat begint waarschijnlijk met het googelen van een bijlesleraar. Dan krijg je een website met een visitekaartje. Je gaat een keer bellen. Dan krijg je diegene misschien wel of misschien niet te pakken. En als je hem wel te pakken krijgt, is nog de vraag of hij beschikbaar is op het gewenste moment. Terwijl: bij bijlesaanhuis.nl is een bijlesdocent reserveren drie klikken verder. Dat is een enorm verschil.

Bij bijlesaanhuis.nl is het systeem duidelijk: het proces is van begin tot eind gestroomlijnd. Alle drempels zijn weggenomen. Als klant word je geweldig behandeld. Een klant zal denken: dit gun ik iedereen, en deelt het enthousiast met al zijn vrienden en familie. Zo zie je hoe je grote tevredenheid kan creëren met optimaal gebruiksgemak

Meer ruimte voor kwaliteit

Natuurlijk blijft de kwaliteit van het product van groot belang. Maar het voordeel van het automatiseren van een bepaald proces is: er blijft meer tijd en ruimte over om op de kwaliteit te focussen. Let wel: om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten, en de kwaliteit van je product te waarborgen, blijft het keer op keer belangrijk om naar je klant te luisteren. Vaak wordt vergeten om aan het eind van een mega investering bij de gebruiker te vragen om feedback. Maar dat is nou juist zo belangrijk bij het succesvol afronden van je automatisering.

Gecategoriseerd in :