Jaap van Best Bike Advice vertelt hoe hij de samenwerking met Wise Minds heeft ervaren.
Met welk probleem, uitdaging of vraag kwam jij aankloppen bij Wise Minds?
Ik wilde een eigen bedrijf beginnen, een online adviesplatform, en wilde daar zo snel mogelijk een minimum viable product van hebben. Een zo goedkoop mogelijk werkende versie waarmee ik kon testen, en kon kijken: kan dit iets worden?
Een uitdaging die daarbij meespeelde: ik had nooit eerder iets met development gedaan. In welke taal ga je zoiets ontwikkelen? Met welke partij? Ik had weinig budget. Je wil dan niet te veel geld uitgeven, maar je wil ook geen prutser inhuren. Ik vond het moeilijk om tot een keuze te komen. Je hebt als startup niet de financiële ruimte om iets nog een tweede of derde keer opnieuw te doen. Daarbij deed ik dit alleen. Ik had iemand nodig die met me mee kon denken.
Het platform dat ik wilde maken, is een soort Independer, maar dan niet voor verzekeringen maar voor racefietsen en mountainbikes. Mijn overtuiging is dat webshops vaak verkeerd in elkaar zitten. Niet per se in het geval van simpele producten, maar wel in het geval van complexere. Hierbij wordt meestal gewoon een lijst specs online gekwakt, en moet de consument het maar uitzoeken. Als je bij een winkel zo behandeld zou worden, zou je gillend wegrennen.
Ik pas de vragen van een goede verkoper online toe. Dat betekent dat ik online de klant niet vraag welke specs hij wenst, maar welke gebruiksdoelen hij heeft. Wat wil je met het product gaan doen? Hoeveel ervaring heb je? Enzovoort. Een algoritme bepaalt vervolgens op basis van de antwoorden welke specs dan gepast zijn. En dan krijg je een top drie van racefietsen of mountainbikes die passen bij je wensen.
Zo’n soort webshop is geen standaard model. Het moest helemaal custom made worden.
Wat was de oplossing die Wise Minds kon bieden?
Ik was vooral op zoek naar iemand die kon meedenken. Het is niet makkelijk om ITers te vinden die echt goed zijn in IT, maar tegelijk ondernemer zijn en ook op het business vlak kunnen meedenken. Dus bijvoorbeeld meedenken over de customer journey. Waar begin je mee, waar eindig je mee? Het is namelijk best een puzzel om te zorgen dat je de vragen aan klanten zo simpel mogelijk stelt om daarmee tot een zo passend mogelijk advies te komen.
Dat is waar Wise Minds me heel goed mee heeft geholpen. Mohamed heeft een heel brede interesse, volgt alles in de markt, heeft een heel diverse kennis en verdiept zich in alle dingen die bij het programmeren komen kijken. Mohamed heeft voor mij tegelijk ook de tijd genomen om mij te introduceren in de wereld van programmeren. Ik heb er ook een soort kleine IT-opleiding aan overgehouden.
Daarnaast heeft Wise Minds strategisch meegedacht. Met vragen zoals: wat voor doelgroep zou je willen aanspreken? Waarvoor gaan mensen betalen? We hebben toen een systeem gebouwd waarmee we konden experimenteren.
Wat heeft de oplossing van Wise Minds opgeleverd?
Ik heb een heel mooi werkende website, die het goed doet, waar ik veel complimenten over krijg. Ik heb alleen het businessmodel nog niet kunnen uittesten, omdat corona ertussen kwam. Dat heeft de fietsbusiness zijn kop gezet, omdat iedereen opeens wilde fietsen. Verkopers van fietsen hebben daarom geen extra klanten nodig. Dus ik kan nu niet voor hen betekenen wat Independer voor verzekeringen betekent. Want wat ik met mijn platform zou doen, is eigenlijk de fietsverkoper helpen door naar hem te verwijzen als hij de beste match voor een fiets aanbiedt. Voor een kleine marge. Maar aangezien ze nu niet op extra klanten zitten te wachten, willen verkopers helemaal niet betalen voor extra klanten.
Maar wat ik met Wise Minds daarnaast heb gedaan, is een heel ander businessmodel opzetten. Dit is het concept van bikefit, maar dan digitaal. Bikefit helpt je om in de juiste houding op de fiets te zitten, zodat je klachten voorkomt. Normaal gesproken wordt dat gedaan door een bikefitter. Die betaal je 250 euro, en die is dan 3 uur met je bezig. Bij ons kun je dat online doen tegen een fractie van de kosten. En dat loopt eigenlijk heel goed. De afgelopen maand hebben we bijna duizend bikefits verkocht.
We hebben met dit platform ook veel kunnen experimenteren. We bouwen geleidelijk en sturen steeds bij. En dat is heel belangrijk voor dit soort oplossingen. En daar biedt Wise Minds veel flexibiliteit in. Zodat we zo min mogelijk tijd en geld weggooien.