Wil je van je online platform een succes maken? Voorkom deze 5 valkuilen!

De 5 valkuilen bij het ontwikkelen van een online platform!

Als je van je online platform een succes wilt maken, zijn er best wat uitdagingen. De grootste valkuil is: als je het nog nooit gedaan hebt, weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen. Startups hebben vaak een goed idee en bellen een ontwikkelbureau om het platform te laten bouwen. Niks mis mee, maar je moet dan wel geluk hebben dat het bureau je ook echt in het proces begeleidt. Niet een bureau dat zegt: u vraagt, wij draaien. Er zijn namelijk een aantal belangrijke valkuilen die je moet voorkomen. We vertellen je welke dat zijn!

Valkuil 1: Het ontbreken van een goede waardepropositie

Veel startups willen direct ontwikkelen, maar de eerste belangrijke stap die je moet zetten is: bepaal de toegevoegde waarde van je platform. Waarom maak je het platform? Wat maakt jouw platform uniek? Het is een proces waarin je goed bedenkt waarom mensen jouw platform gebruiken. Je wilt namelijk voorkomen dat je platform niet gebruikt wordt wanneer je het op de markt brengt. Wij zeggen daarom ook wel: software ontwikkeling start bij zingeving.

Valkuil 2: Te snel ‘groots’ denken

Een tweede valkuil is dat startups direct een groot product met veel features willen bouwen. Natuurlijk is dat leuk, maar niet het beste om te doen. Start eerst met een kleine proof of concept en kijk of er daadwerkelijk interesse is vanuit de doelgroep. Slaat het aan? Dan kun je gaan uitbouwen tot een Minimum Viable Product (MVP). Daarnaast is de kans op bugs veel groter als je direct heel veel features bouwt. Je komt daardoor vaak in een oneindige cyclus terecht waarin alles gaat wankelen als je features aanpast of toevoegt. Als je met een kleine set features start, ben je veel minder tijd kwijt om bugs eruit te halen.

Valkuil 3: Features niet als experiment toevoegen

Aanvullend op valkuil 2: voeg features toe als experiment. Draai testen met klanten om erachter te komen of features goed genoeg zijn om echt te lanceren. Voeg feature voor feature toe en test of en hoe vaak de feature gebruikt wordt. Is het een blijver? Dan kun je de feature uitbreiden. Wordt het niet gebruikt? Dan haal je de feature eruit. Daarnaast is het belangrijk om na te denken als een ‘onderzoeker’. Draagt elke feature bij aan het einddoel? En hoe kun je een feature zo makkelijk mogelijk maken?

Valkuil 4: Het meten van verkeerde dingen

Als onderzoeker is het belangrijk om te meten of features gebruikt worden en of het in lijn is met je waardepropositie. Echter meten startups regelmatig de verkeerde dingen. Stel, je bouwt een applicatie voor een bibliotheek met als doel dat mensen meer gaan lezen. Wat ga je dan meten? In dit geval kun je meten hoeveel uren mensen op een dag lezen. De hypothese van een feature die mogelijk maakt dat mensen ook op een desktop kunnen lezen, is: ‘Als ik een boek op een desktop kan bekijken, ga ik meer lezen’. Het heeft geen zin om in het algemeen het aantal leesuren te meten. Je wilt in dit geval specifiek weten of de desktop een toegevoegde waarde heeft.

Valkuil 5: Te snel aan nieuwe investeringen denken

Veel startups willen snel groeien en denken tijdens het ontwikkelen al aan de volgende fase: Krijg ik in de volgende ronde weer een investering? Maar, geduld is een schone zaak. Zorg er eerst voor dat je applicatie echt goed in elkaar zit. Als dit niet het geval is, dan overleef je de volgende investering niet. Natuurlijk is een investering belangrijk, maar het is niet een doel op zich. Besteed dus eerst je tijd aan het neerzetten van een goed platform en ga dan aan de slag met een nieuwe investering.

Dit zijn een aantal van de meest voorkomende valkuilen waarvan startups niet altijd op de hoogte zijn. Het is daarom belangrijk dat je met een bureau aan de slag gaat dat echt met jou meedenkt en weet welke valkuilen je moet voorkomen. Wise Minds biedt daarom naast een team van ontwikkelaars ook mensen die op strategisch vlak meedenken met de ontwikkeling van jouw platform. Wil je weten hoe we dit aanpakken? Maak vrijblijvend een afspraak! Of lees ook eens wat de 8 groeifases van een platform zijn.

Tags

Krijg melding van nieuwe informatie