Een van onze specialiteiten bij Wise Minds is het ontwikkelen van een webshop. Vanuit die ervaring heb ik geleerd wat wel en niet werkt, en hoe je zorgt dat je de conversie in je webshop maximaliseert. Daar wil ik jullie in deze blog graag wat over meegeven.
Laat die kansen niet lopen
Wat ik veel zie, is dat webshops hun kansen niet goed benutten. Ze halen niet het maximale uit de mogelijkheden. Je kunt een standaard webshop maken, en simpelweg je spullen verkopen, maar dan loop je mogelijk veel omzet mis. In een webshop kun je ontzettend veel lucratieve features verwerken. Een voorbeeld is cross-selling. Hierbij kun je bij een bepaald product aanbevelingen doen voor een ander product dat goed gecombineerd kan worden. Als iemand bijvoorbeeld een bandenplakset bestelt, dan kan hij misschien ook wel een fietspomp gebruiken. Een andere interessante feature is klanten automatisch een reminder sturen als ze een product niet hebben gekocht, maar wel interesse toonden. ‘Wil je deze echt niet hebben?’ is bijvoorbeeld de vraag die dan verschijnt in hun inbox. Dat is ook wat bol.com doet. Die laten je echt niet zomaar gaan als je eenmaal een product hebt bekeken. Door je webshop wat meer aan te kleden, kun je veel extra omzet maken.
De juiste informatie op het juiste moment
Als webshopeigenaar is het belangrijk om na te denken over de weg die een klant in jouw webshop aflegt. Van het vinden van het ideale product tot aan het betalen. Het is belangrijk die weg zo klantvriendelijk mogelijk in te richten. Daarvoor moet je over bepaalde dingen nadenken. Welke actie wil jouw klant op welk moment uitvoeren? Zorg dat de juiste informatie op het juiste moment wordt aangeboden. En dat de juiste informatie op het juiste moment wordt gevraagd. Stel dat een klant een product bestelt, dan wil hij niet bij de eerstvolgende stap een eindeloos formulier in zijn gezicht geduwd krijgen. Verzamel de informatie liever stap voor stap. Het is voor de conversie belangrijk om je checkout-flow te optimaliseren. Als een klant eenmaal een product heeft uitgezocht, dan wil hij dat die met zo min mogelijk moeite op zijn deurmat verschijnt. Dat conversiegericht denken, is iets waar wij echt mee kunnen helpen.
Meten is meer dan weten
Waar wij naartoe gaan in de wereld van e-commerce is data, data, en nog eens data. Onderzoeken hoe jouw klant reageert op suggesties voor producten, of, ik noem maar wat, welke kleur knop de meeste kopers oplevert: dat hoort er steeds meer bij. Het is de nieuwe manier van ondernemen. Dat betekent dat je wilt kunnen meten in je webshop. Eigenlijk wil je bij iedere nieuwe feature die je toevoegt, onderzoeken hoe de klant daarop reageert. Dan kun je vervolgens bepalen of je die feature wil houden, of vervangen door iets anders. Zorg er met je software dus voor dat je metingen kunt doen. Eigenlijk ben je als webshopeigenaar de hele dag aan het testen en doorontwikkelen. Daarom is er letterlijk altijd werk aan de webwinkel.