Wat wij op dit moment zien, is dat de wereld op een omslagpunt balanceert. De klassieke bedrijven delven eigenlijk het onderspit ten opzichte van bedrijven die innovatie omhelzen. Als bedrijf wil je eigenlijk de Tesla van je branche worden. Waarom? Daarover meer in deze blog.
Innovatie inspireert
Met de juiste innovatie kun je je concurrentie ver achter je laten. Dat zie je bijvoorbeeld bij de autobranche. Al die gigantische merken, of hun unique selling point nou was dat ze goedkoop waren of juist heel luxueus, worden nu eigenlijk allemaal ingehaald door Tesla. Tesla concurreert namelijk niet met hen op de gebruikelijke manier. Het is niet de prijs of de degelijkheid die zij als selling point aanbieden. Tesla komt met de nieuwste technologie, en biedt daarmee iets waar andere automerken amper concurrentie vormen. Wat Tesla doet is op een creatieve manier innovatie inbrengen in een klassieke markt.
Wij kunnen als ondernemers heel geïnspireerd raken door dit bedrijf. Ik denk dat er binnen ins ons allemaal een soort streven zit om toch die Tesla te zijn binnen de markt. Om al onze concurrenten in ons marktsegment op die manier achter ons te laten. Ik denk dat het daarom vanzelfsprekend is dat je als ondernemer de Tesla in je eigen branche wil worden.
Een ander voorbeeld is Red Bull. Zij zijn jaren geleden eigenlijk de Tesla geweest in de frisdrankenbranche. Onder de frisdranken had je Coca-Cola en Pepsi, Fanta en Sisi, enzovoort. Die vochten met elkaar uit wie de lekkerste was, of de goedkoopste. Toen kwam Red Bull, en die zei eigenlijk: ik ga helemaal niet met jullie concurreren op dat gebied. Ik zet iets neer wat nog helemaal niet bestaat. Ze combineerden een oud apothekersrecept met frisdrank, en verkochten het als energiedrankje. Oorspronkelijk werden hierbij vooral de vrachtwagenchauffeurs getarget, als middel om wakker te blijven tijdens lange ritten.
Wanneer een klant stopt met verder zoeken
Wat vaak de grote truc is waarmee bedrijven de Tesla van hun branche worden? Het embedden van technologie in een klassieke branche. Neem bijvoorbeeld Bakker Bart. Die zitten in een heel ouderwetse branche. Ze bakken broodjes. Ouderwetser kan bijna niet. Maar wat hebben zij gedaan? Zij hebben een websysteem ingezet waardoor hun business op een grotere schaal konden organiseren. Zo hebben zij een bestelsysteem geïntegreerd zodat bestellingen sneller aankomen bij franchisezaken. Daarnaast kun je als klant ook online bestellen. Waar je ook bent in Nederland, je kijkt op bakkerbart.nl en in een paar klikken krijg je een belegd broodje thuisbezorgd.
Op dat moment stoppen mensen met zoeken naar een bakkerij in de buurt. Omdat ze weten dat ze altijd Bakker Bart kunnen bereiken. Dat is eigenlijk waar wij met z’n allen naar op zoek willen. Dit is eigenlijk hoe wij de inzet van technologie en automatisering het liefst zien.
Technologie biedt kansen
Dus: natuurlijk wil jij de Tesla uit je branche wil zijn. Maar waar moet je beginnen? De grote vraag die jij jezelf wil stellen is: hoe kan ik mijn klanten zo’n ervaring geven, dat zij überhaupt niet meer nadenken over je concurrenten? Hoe zet ik het uniekste en makkelijkste concept binnen mijn branche neer?
Kijk daarbij vooral goed naar de mogelijkheden van technologie. De balans tussen de front-end, het deel van je bedrijf waar de klanten mee in aanraking komen, en de back-end, waar je werknemers mee werken, is daarbij heel belangrijk. Voor de front-end moet je nadenken over customer journeys, gebruiksvriendelijkheid en klantervaringen. Voor de back-end kijk je naar wat je medewerkers nodig hebben. Je wil de front-end op een innovatieve manier automatiseren, maar tegelijk de back-end innoveren, zodat de interne processen zo soepel mogelijk verlopen. Op die manier kun je iets unieks bieden, en ook nog optimaal blijven leveren.