Als ondernemer hecht je waarde aan je mensen. Je wil dat ze hun potentie maximaal kunnen benutten, maar vaak merk je dat ze veel tijd kwijt zijn aan taken zoals administratieve klusjes. Zonde. Met technologie kun je hun werk makkelijker maken. En zo krijg je met dezelfde mensen een stuk meer werk gedaan.
Mensen willen waarde toevoegen
Wij mensen zijn makers. Ieder van ons wil graag waarde toevoegen aan de wereld. We houden niet van administratie doen. Tenminste, niet als we geen administratief medewerkers zijn. Administratief medewerkers maken er hun vak van, en voegen zo waarde toe. Maar als het niet ons vak is, houden we ons liever bezig met onze kerntaken. Dan is de administratie een last.
Precies daar kan technologie inspringen, om mensen te helpen meer ruimte te maken voor het uitvoeren van hun kerntaken, en zo meer toegevoegde waarde te creëren. Zeker als je als bedrijf groeit, is dit een belangrijk punt. Als je groeit wordt de administratie alleen maar groter. En als je niet uitkijkt, zorgt dit ervoor dat je daardoor relatief minder tijd overhoudt voor je kerntaken. Dan groeit je bedrijf als het ware scheef. Technologie kan helpen dit te voorkomen.
Denk bijvoorbeeld aan de communicatie met je klanten. Als we het hebben over de communicatie zijn er eigenlijk twee typen. De eerste heeft vooral te maken met statusupdates. Je wil je klant op de hoogte kunnen houden van de status van het product of de dienst. Waar staan we nu precies in het proces? Dit kun je handmatig doen, maar het kan ook allemaal samengevat worden in een systeem. Het tweede type communicatie met je klant is meer gericht op het voeren van een gesprek. Het nadenken over hoe je verder wil, kijken wat de wensen zijn van de klant.
Dit tweede type communicatie raakt vaak ondergesneeuwd. Het is iets waar de mensen achter een bedrijf vaak niet aan toe komen. Maar: stel dat je het eerste type communicatie met je klant geautomatiseerd hebt, dan zorg je ervoor dat je meer tijd hebt om je bezig te houden met het tweede type communicatie: het in gesprek gaan met je klant. En dat is ontzettend belangrijk voor je klantenbinding. Want als een systeem alles bijhoudt wat te maken heeft met de status van het product, dan maakt dat voor de account manager meer tijd vrij om belangrijke zaken met de klant te bespreken. Dat is prettig voor de medewerker zelf, die zich zo meer kan richten op zijn kerntaken, maar ook voor de klant, die zo de aandacht krijgt die hij verdient. De automatisering brengt zo dus aan twee kanten iets moois.
Technologie is je vriend
Stel bijvoorbeeld dat je als bedrijf flyers drukt. Bij het bestellen van flyers willen klanten bepaalde details snel kunnen doorgeven, bijvoorbeeld hoeveel ze willen drukken, en wat het formaat moet zijn. Dit stukje service kan heel makkelijk geautomatiseerd worden. Dat betekent dat er meer ruimte overblijft voor werknemers om de klant te voorzien van advies, bijvoorbeeld over het type papier wat het meest geschikt is.
Automatisering maakt het werk voor jouw medewerkers een stuk comfortabeler. Ze worden niet meer geleefd door hun met taken gevulde agenda, maar ze zijn in charge van hun eigen proces. Immers, als je de hele dag bezig bent met uitvoeren van administratieve taken, dan krijgt een werknemer niet meer de ruimte om je eigen dag in te delen. En dan creëer je geen goede omgeving om lekker in te presteren. Daarbij maak je met automatisering het werk van je werknemers controleerbaar. De kwaliteit is goed te checken, omdat het systeem alles transparant en navolgbaar maakt. Zo kun je zien waar ruimte is voor verbeteringen, en kun je jouw mensen helpen om beter te presteren.
Als ondernemer kun je daarbij met het automatiseren van processen een grotere efficiëntie behalen. En wie wil dat nou niet? Je kunt met hetzelfde aantal werknemers meer gedaan krijgen, en dus meer winst maken. Dat betekent ook dat je je werknemer ook nog eens blij kan maken met een loonsverhoging.
Technologie is dus zeker niet de vijand van mensen. Technologie kan mensen juist empoweren. We moeten het omarmen. Technologie zal veel werk van ons overnemen. Wij raden vooral aan om het op de juiste manier te gebruiken.