Als je als bedrijf ambitieus bent en wil groeien, is de automatisering van processen eigenlijk niet weg te denken. Ambitie en softwareontwikkeling zijn als yin en yang! Waarom is softwareontwikkeling zo belangrijk? En waar moet je beginnen?
De ervaring telt
Wij leven in een periode waarin alle diensten die we gebruiken het liefst snel, goedkoop en superefficiënt moeten zijn. Als je als bedrijf een beetje ambitieus bent, moet je zorgen dat je daar aan meedoet. Kijk naar Facebook, Netflix, Thuisbezorgd, Uber: al deze bedrijven zorgen ervoor dat ze betaalbaar zijn, efficiënt, snel en makkelijk. Dat zijn de unique selling points van onze moderne wereld, waarmee een nieuwe manier van concurrentie ontstaat.
Vroeger ging het vooral om prijs-kwaliteit. Nu is daarnaast ook de ervaring van degene die een product of dienst afneemt erg belangrijk geworden. En als je niet automatiseert, loop je achter. We hebben gezien hoe bedrijven als Tesla, Uber of Thuisbezorgd de ‘klassieke’ bedrijven uit hun branche hebben ingehaald. En dat is hen voornamelijk gelukt doordat zij zich hebben gericht op die digitale innovatie, en het simpeler en efficiënter maken van processen, waardoor zij ook weer relatief goedkoop hun diensten kunnen aanbieden. Tegelijk kunnen zij dankzij hun innovatie ook meer vraag aan.
Opschalen én kosten drukken
Dat laatste is voor een ambitieuze ondernemer erg interessant. Want stel jezelf eens de vraag: hoeveel kost het jou om een extra klant te bedienen? Hoeveel extra kosten moet je maken? Dat is een interessante KPI voor de opschaalbaarheid van een bedrijf.
Laten we als voorbeeld eens kijken naar de bakker om de hoek, die een klein pandje huurt. Hij kan meer een X aantal mensen van brood voorzien. Als hij uitbreidt, en een groter pand huurt en meer medewerkers inschakelt, dan schaalt hij lineair op. Maar stel dat hij in plaats daarvan zijn processen automatiseert, waardoor hij in veel minder tijd veel meer broodjes kan bakken met evenveel mankracht, dan kan hij exponentieel opschalen.
Automatisering van processen zorgen ervoor dat je meer klanten kan bedienen zonder dat de kosten omhoog gaan. Dat is een model waar wij met z’n allen steeds meer naartoe gaan. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug bij Netflix. Voor iedere extra klant die een abonnement afneemt hoeven geen extra kosten gemaakt te worden. Iedere klant maakt gebruik van hetzelfde systeem, dat Netflix maar één keer heeft hoeven ontwikkelen. Misschien dat ze op een gegeven moment zo hard groeien dat ze een nieuwe server nodig hebben, maar meer ook niet. Opschalen zonder extra kosten te maken is de ideale strategie. Wat Uber doet, is in deze context ook erg interessant. Zij maken per klant pas extra kosten als het geld al verdiend is. De chauffeur hoeft immers pas betaald te worden als de klant zijn rit al heeft besteld.
Ook als je met materiële producten werkt, kun je je strategie zo aanpassen dat je per klant pas kosten maakt als de inkomsten al binnen zijn. Bijvoorbeeld door middel van dropshipping. Dit is eigenlijk een mooie term voor ‘andermans spullen verkopen’. Hierbij is de inkoop volledig geautomatiseerd met een softwaresysteem. Het voordeel hiervan is dat je nooit een voorraad hoeft aan te leggen.
Begin met een digitale visie
Bovengenoemde zijn allemaal voorbeelden van hoe je innovatief kunt ondernemen om zo kosten te drukken. En dat wordt mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van softwaresystemen. Maar: stel dat je als bedrijf inderdaad de ambitie om digitaal te innoveren, waar moet je dan beginnen? Het startpunt verschilt per bedrijf. Misschien heb je een bedrijf met bepaalde processen die nu nog handmatig gebeuren, maar die je graag wil automatiseren. Of misschien heb je een digitaal bedrijf dat al met bepaalde software werkt. Of je wil net starten met een bedrijf, en je hebt je processen eigenlijk nog helemaal niet in kaart gebracht. In ieder geval is het belangrijk dat je start vanuit een digitale visie. Kijk bijvoorbeeld eerst naar je concurrenten. Wat voor processen hebben zij? En hoe hebben zij die geautomatiseerd? En belangrijker: hoe kan jij het anders doen? De truc is om met wat anders te komen dan je concurrentie. Een kopie van een ander bedrijf zal jou niet de gewenste positie geven. Je wil eigenlijk de Tesla van je branche worden (daar schreven we eerder al deze blog over). Want je wil je innovatie zo inzetten dat je je concurrentie ver achter je laat.