Iets wat ik vaak zie, is dat veel jongeren die binnenkomen bij een bedrijf compromissen sluiten in het laten zien van hun identiteit. En vaak is dat omdat ze cultuurverschillen liever niet nadrukkelijk willen uiten. Terwijl het juist zo jammer is als we cultuurverschillen proberen te verbergen, in plaats van ze te vieren.
Cultuur is een belangrijk onderdeel van de identiteit
Veel jongens en meisjes durven bijvoorbeeld niet bij hun werkgever aan te geven dat ze graag tijd zouden krijgen voor het gebed. Ook bestaat vaak een cultuurverschil in bijvoorbeeld de smaak van eten, film of welk soort activiteit leuk wordt gevonden.
In veel Nederlandse werkculturen bestaat bijvoorbeeld het idee dat een werkuitje pas geslaagd is als er veel alcohol vloeit. Terwijl collega’s met een andere culturele achtergrond mogelijk een heel andere verhouding met alcohol hebben. En misschien ook helemaal niet drinken. Het is jammer als die cultuurverschillen niet bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Want zolang het niet besproken wordt, zal ook het bewustzijn beperkt blijven.
Ik zie vaak dat mensen de dingen niet durven te uiten die de verschillen in cultuur naar voren brengen. Zonde, want cultuurverschillen zijn juist heel mooi. Ze mogen besproken, maar ook gevierd worden.
Ruimte voor verschillen moet er zijn
Het voordeel van het uiten van die verschillen, is dat je ze ook bespreekbaar maakt voor anderen. Bij een bedrijf als Albert Heijn is het bijvoorbeeld vanzelfsprekend dat mensen de ruimte krijgen om te bidden als ze dat willen, en zijn er gebedsruimtes beschikbaar.
Het is dan natuurlijk belangrijk dat er aan de kant van de werkgever tegelijk ook de mogelijkheid en de ruimte is om die verschillen en behoeften te kunnen uiten. Dus tegelijk is dit een pleidooi naar de andere kant: sta open voor juist die verschillen en die behoeftes van al je medewerkers.