De grote test: check de koelkast, wat staat er in? En check daarnaast vooral nog wie met met wie omgaat, wat voor bedrijfsuitjes er worden georganiseerd, en wie de beslissingen maakt.
Check je koelkast
Sommige bedrijven hebben niet de drang om divers en inclusief te zijn, maar anderen hebben dat wel. Toch blijven veel bedrijven die wel graag willen, hangen bij de diversiteit. Zonder dat het lukt om inclusief te worden. Dan zijn ze bijvoorbeeld vooral bezig met hoe ze meer kleur in het team kunnen krijgen. Maar dan kijken ze niet verder naar wat er precies op de werkvloer gebeurt. Dan kun je als bedrijf wel een divers team hebben, maar dan is er vaak geen sprake van inclusiviteit.
Als ik ergens binnenkom, krijg ik vaak al snel een gevoel over de inclusiviteit van een bedrijf. Ik zie wie met wie omgaat, wie elkaar opzoekt. Dat kan bijvoorbeeld erg tekenend zijn. Ik zie ook wat er op tafel staat, of wat er aangeboden wordt. Ik ben ook weleens bij een bedrijf geweest waar er alleen sojamelk voor in de koffie beschikbaar was. Dan kun je je afvragen: als al jouw mensen alleen sojamelk drinken in de koffie, of als je je werknemers alleen sojamelk aanbiedt, hoe divers en inclusief ben je dan? Bij ons staat er een doos baklava of Marokkaanse koekjes op tafel. En bij de lunch is er een brede diversiteit aan gerechten: bapao’s, loempia’s, shoarma, döner, noem maar op.
Ik noem nu specifiek het eten, omdat ik geloof dat je aan de variatie aan eten in het bedrijf is af te lezen hoe divers en inclusief het is. Als een soort thermometer. Want als je onze koelkast opent, zie je zoveel verschillende dingen. Etenswaren voor iemand die halal eet, maar ook voor iemand die vegetarisch is. En dat hebben wij in de koelkast staan, omdat wij een divers team hebben met een diversiteit aan wensen. Dus als je voor jezelf wil checken hoe divers en inclusief jouw bedrijf is: check je koelkast.
Inclusiviteit gaat verder dan eten
Het hebben van diverse etenswaren in de koelkast, is een effect van diversiteit en inclusiviteit. Maar het is natuurlijk niet waar je je op moet richten als je merkt dat je die diversiteit van eten niet terugziet bij jouw bedrijf. Kijk liever naar de oorzaak. Waarom zijn is onze koelkast zo divers, en die van anderen niet? Ten eerste is bij ons de behoefte er, omdat die diversiteit aan mensen er is. En ten tweede wordt de lunch als co-creatie gevormd. Er is niet een enkel persoon die bepaalt wat er gegeten wordt. Wat typerend is voor een echt inclusief bedrijf is dat mensen zelf bereid zijn om iets uit hun cultuur en identiteit mee te brengen. Dat mensen zich volledig durven te uiten. En dat die ruimte ook geboden wordt. Inclusiviteit gaat natuurlijk verder dan eten. Je wordt niet automatisch inclusief als je diverse boodschappen gaat doen. Je kunt niet het effect van inclusiviteit nabootsen, en daarmee inclusief worden. Het is andersom. Als je bedrijf inclusief is, wordt je koelkast dat vanzelf ook.
Hetzelfde geldt voor de invulling van je bedrijfsuitjes. Ook dan is het goed om na te gaan: hoe worden die gepland? Zijn het dingen die specifiek bij een bepaalde cultuur passen? Of zijn het alleen maar technische uitjes? Zijn het dingen waar vooral alcohol gedronken wordt? Of waar alleen maar broodjes kaas en pizza worden gegeten? Wat gebeurt er op de uitjes, en wie bepaalt dat? Ook dat is een goede thermometer voor de inclusiviteit van je bedrijf.