Met deze technologieën moet je iets in 2023

Met deze technologieën moet je iets in 2023

Als je als bedrijf wil innoveren, en vooral niet wil achterlopen, kun je niet om de nieuwste technologie heen. Maar er gebeurt zoveel op het gebied van technologie. Welke technologie moet je nou echt iets mee in 2023?

1. AI (kunstmatige intelligentie)

Het is een van de meest voor de hand liggende. Je kunt er immers echt niet meer omheen. AI is zo hot op dit moment. De mogelijkheden van AI zijn gigantisch. Je zou het kunnen inzetten voor vrijwel elk element van je bedrijf. De toepassingen zijn bijna onbeperkt. Bijvoorbeeld voor project management, virtuele assistentie, chatbots voor de communicatie met je klanten. Maar ook voor iets als onboarding van nieuwe werknemers zou je AI kunnen inzetten (zie punt 3). 

2. Datafication

Datafication betekent dat alles meetbaar wordt en alles geanalyseerd kan worden. Met alle data kun je wat. Het is een technologie waar bepaalde tools bij horen. Maar het is ook een mindset. En die mindset, met die focus op data en de analyse daarvan om je bedrijf te verbeteren, gaat de komende tijd heel belangrijk worden. In de voetbalwereld wordt daar al veel mee gedaan. Het niveau van voetbal is tegenwoordig vele malen hoger dan vroeger. Niet omdat we beter kunnen rennen, maar omdat we alles meten en met die data het spel optimaliseren. Van keepers worden bijvoorbeeld statistieken bijgehouden van welke kant ze vaker opspringen, zodat de speler daar rekening mee kan houden.

3. Onboarding software

Onboarding gebeurt op meerdere vlakken. Je hebt bijvoorbeeld onboarding op platforms in applicaties. Dan wordt de gebruiker meegenomen in het verhaal van de applicatie, en van de oplossing die jij biedt. Maar bij nieuw personeel is er bijvoorbeeld ook onboarding nodig als kennismaking met je bedrijf. Je kunt bij onboarding bijvoorbeeld gebruikmaken van drip campaigns. Hierbij activeer je mensen om je applicatie te gebruiken, of om hun gegevens compleet te maken, door een reeks berichten verspreid over de tijd te ‘druppelen’. Dit is ook technologie waar we de komende tijd stappen in gaan maken.

4. Chatbots

Chatbots gaan steeds belangrijker worden. Dit punt is deels gerelateerd aan AI. We gaan immers steeds meer richting conversational AI en conversational applications. Dat betekent dat je chattend een applicatie kunt aansturen. Of chattend je weg kan vinden in de applicatie.  Vooral voor e-commerce wordt dit heel belangrijk. E-commerce is heel erg conversiegericht, en zo’n chatbot kan conversie flink verhogen. 

5. Videocontent 

Er is nog nooit zo veel video geconsumeerd als nu. We hebben YouTube en TikTok. En Instagram en Facebook huppelen daar achteraan. Video is hèt type content van deze jaren. En het zal alleen nog maar meer worden. We moeten er echt aan gaan meedoen. 

6. Gamification

Net als bij de eerder genoemde technologieën, is gamification iets dat al gebruikt wordt door pioniers.  Heel veel bedrijven lopen wat dat betreft achter, en moeten die inhaalslag gaan maken. Bij gamification hebben we het over leuke en speelse elementen toevoegen aan een normale gebruikerservaring. Iets wat bijvoorbeeld vaak gebruikt wordt in onderwijssystemen, is dat je tijdens het leren een level omhoog kan als je genoeg punten hebt gehaald. Duolingo is een goed voorbeeld van een app die gebruik maakt van gamification. 

7. Extended reality

Virtual reality en augmented reality zijn beide vormen van extended reality, de technologie waarbij de fysieke en digitale wereld zich met elkaar versmelten. Virtual reality is voor bedrijven op zichzelf niet per se interessant, maar augmented reality mogelijk wel. Bij augmented reality voeg je met de technologie iets toe aan de normale realiteit. Bijvoorbeeld lenzen in onze telefoons, waarmee je tijdens het lopen elkaar kunt vinden. Of dat we bij het scannen van elkaar met de telefooncamera iemands leeftijd te zien krijgen. Of iemands instagram.

8. Blockchain

Veel mensen kennen blockchain van de cryptocurrencies, maar dat is eigenlijk niet per se wat blockchain is. Blockchain is een manier om data met elkaar te delen waarbij je honderd procent zeker weet dat die data betrouwbaar is en wordt erkend door alle partijen. Dat betekent dat niemand met die data kan knoeien als het er eenmaal in staat. Er zijn duizenden mogelijkheden waarop je dit principe kunt inzetten in normale scenario’s. Daar zouden heel veel bedrijven van kunnen profiteren. 

9. Cybersecurity

Wij zullen daar met zijn allen meer mee aan de slag moeten gaan. Want het zal steeds makkelijker worden om bij computersystemen in te breken, naarmate ze complexer worden. Hoe beter de computers, hoe beter de tools van inbrekers zullen worden. Inbrekers weten ook steeds makkelijker slachtoffers te vinden. 

Tags

Krijg melding van nieuwe informatie