Technologie is je beste vriend, maar tegelijkertijd iets wat hartstikke eng is. De beroemde sci-fi schrijver en futuroloog Arthur C. Clarke zei meer dan vijftig jaar geleden al: voordat het wetenschap wordt, wordt het magie genoemd. Waarom is onze relatie met technologie zo dubbelzinnig? En hoe zorg je dat je als bedrijf nieuwe technologie op de juiste manier inzet?
Innovatie blijven we nastreven
De relatie tussen mensen en technologie is een interessante. Altijd al geweest. Als we terugkijken naar bijvoorbeeld het ontstaan van de auto, dan was dat in het begin eigenlijk heel eng. Opeens waren de straten gevuld met die rijdende machines. Toch hebben we het apparaat langzaamaan met z’n allen geadopteerd, en nu kunnen we ons een wereld zonder auto’s niet meer voorstellen.
Hetzelfde geldt voor de radio en televisie. In het begin waren er veel mensen fel tegen de tv. Ik weet nog dat in Irak mensen soms zeiden dat het een duivels apparaat was. Maar toch is het inmiddels volledig genormaliseerd. De kritiek op nieuwe technologie is overigens ook vaak wel terecht. De tv, maar ook bijvoorbeeld social media, neemt een groot deel van onze tijd in beslag. Het kan voor het goede en het slechte ingezet worden. Technologie kan grote, maatschappelijke consequenties hebben. En die kunnen ook negatief uitpakken.
Toch biedt technologie ook veel positiefs. Het is niet voor niks dat we die innovatie zo blijven nastreven. Het is menseigen om het leven simpeler en toegankelijker te willen maken. Daarom zullen wij altijd blijven ontwikkelen, en altijd gebruik blijven maken van nieuwe technologieën. Het helpt ons vaak immers ook om juist meer tijd vrij te maken.
Technologie moet in lijn zijn met onze innerlijke noodzaak
Als bedrijf zijnde kun je met nieuwe technologie ook inspelen op de drijfveer van de mens. Mensen zijn bijvoorbeeld op zoek naar gebruiksgemak. En daar kan technologie veel bij betekenen. Wat daarbij wel belangrijk is: maak keuzes in wat je wel en niet meeneemt. Niet alle ontwikkelingen zijn blijvertjes.
Neem bijvoorbeeld Virtual Reality (VR): is dat een blijvertje? Dat is een terechte vraag, want in hoeverre is VR nu werkelijk geadopteerd? En in hoeverre is Augmented Reality (AR) dan een beter alternatief? Dat zijn dingen om als bedrijf mee te nemen in overwegingen rondom nieuwe technologie.
Niet alle technologie moet je meteen met beide handen vastgrijpen. Ook al wil je natuurlijk de concurrentie voorblijven. Mensen neigen naar extrema’s: of we blijven volledig op de ouderwetse manier werken, of we doen alles top notch. Maar eigenlijk is de balans optimaal. Dat adviseer ik echt elk bedrijf. Bedrijven die alles op de ouderwetse manier blijven doen, gaan het naar mijn idee sowieso niet halen. Maar het andere uiterste maakt ook weinig kans. Als ik een bedrijf tegenkom dat all-in gaat op alle nieuwste technologie, dan zeg ik: trap even op de rem, en kijk om je heen. Probeer iets te kiezen waarin je investeert.
Belangrijk is wel: de technologie die je inzet, moet in lijn zijn met efficiëntie. En met de innerlijke noodzaak van de mens. Want hoe spannend het ook lijkt, niemand zit te wachten op een enorm supersonisch systeem dat alle laatste snufjes bezit, maar onhandig is in gebruik.