Slimmer werken als huiswerkinstituut of trainingsbureau?

5 manieren om slimmer te werken als huiswerkinstituut of trainingsbureau

6 april 2022

Als softwarebedrijf zijn wij gespecialiseerd in projecten voor trainingsbureaus of huiswerkinstituten. Dit geeft ons inzicht in de trucs die je kunt toepassen om je te onderscheiden van anderen in de onderwijsbranche. In deze blog bespreken we 5 manieren om slimmer te werken!

1. Begin bij de gebruiker: wie is je doelgroep?

Dit is een belangrijke. Het maakt veel uit of je bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding geeft, of cursussen aan kinderen of professionals. Geef je les aan kinderen, dan wil je dat op een speelse manier doen. En dat heeft betrekking op de communicatie van het platform. Tegelijk wil je ook rekening houden met de ouders, die graag over de schouder van hun kind meekijken. Zij hebben ook belangen in het proces. Professionals zijn daarentegen weer een heel ander soort doelgroep. Met heel ander soort belangen en wensen. Dan zijn er heel andere zaken waarmee je rekening moet houden. Professionals willen graag zo snel mogelijk leren, in zo min mogelijk tijd. Dat geldt voor kinderen niet. Die kunnen zo uren van hun tijd besteden aan een puzzel, als het maar leuk genoeg is. Bij professionals is het vaak duidelijker op welk niveau ze zitten. En omdat die cursussen vaak op een heel specifiek onderwerp zijn gericht, ga je ook meer de diepte in. Dan wil je ook dingen kunnen invoegen zoals pdfs en powerpointpresentaties. Bij kinderen wil je het vooral speels houden. Waar je dan ook over wil nadenken is: in hoeverre moeten de ouders inzicht kunnen krijgen in de voortgang van het leerproces? Dat zijn in dit geval de zogeheten verborgen gebruikers. Die moet je niet vergeten.

2. Bepaal hoe jouw werkstructuur eruitziet

Denk van tevoren na: hoe zorg ik dat mijn leerling dingen leren in een logische volgorde? Het is belangrijk om te bepalen wat de journey wordt voor je leerlingen. Je wil eigenlijk een soort curriculum opstellen. In deze periode krijgen ze dit vak, en in die periode krijgen ze dat vak. En ze leren bijvoorbeeld vermenigvuldigen voordat ze leren delen. Daarnaast wil je als docent weten hoe je leerling ervoor staat. Maar hoe krijg je inzicht in hun leerproces? Ga je dan toetsen? En doe je dat online of offline? Hoe organiseer je de huiswerkopdrachten? Dat zijn dingen waar je van tevoren over wil nadenken.

3. Zorg dat je zicht houdt op het niveau van je leerlingen

Zorg dat je het niet te makkelijk maakt voor de leerlingen die sneller leren dan anderen. Bij een vast curriculum doorloopt iedere leerling dezelfde stappen. Maar stel dat een leerling die plussen en minnen al lang onder de knie heeft, terwijl de rest van zijn klas er nog op zit te zwoegen. Dan kan hij eigenlijk al door naar het vermenigvuldigen. Het is belangrijk dit te zien, zodat een leerling zich niet gaat vervelen. Zorg dat die leerlingen door kunnen naar de volgende fase. Zodat je ze niet iets blijft leren wat ze al kunnen. Dat is voor beide partijen verspilde energie.

4. Maak er een systeem van

Als je digitaliseert maak je maatwerk beter mogelijk. Een programma houdt bij hoe goed een leerling opdrachten maakt en dat maakt dat hij sneller doorgestuurd kan worden naar een hoger niveau. En: het automatiseren van het lesprogramma maakt het voor de leraar minder arbeidsintensief om les te geven. Hoe meer je automatiseert, hoe minder arbeidsintensief het werk is, en hoe meer leerlingen je aankan. En hoe mooi is het als je als leraar nog meer leerlingen het goede onderwijs kan geven dat ze verdienen? Wat daarbij een grote plus is: een programma biedt direct inzicht in geïnteresseerde partijen. Je kunt ouders gemakkelijk een soort uitdraai maken van resultaten.

5. Maak gebruik van gamification

Ik heb eerder gezegd: voor professionals wil je het een stuk minder speels maken dan voor kinderen. Maar: in ieder van ons zit een achiever. Ook in een professional. Elk onderzoek wijst uit dat iets als een scorebalkje, of level ups bij achievements, ervoor zorgt dat mensen verder willen gaan. Je kunt dit op verschillende manieren doen. In de simpelste vorm laat je zien op welk niveau iemand zit, en hoeveel hij nog heeft te gaan om een niveau hoger te komen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een scorebalk maken, die steeds voller wordt wanneer je een onderdeel hebt afgerond. Dit soort dingen kun je bij elk soort cursus toepassen. Om het goed mogelijk te maken, is het wel handig om te automatiseren (zie punt 4). Automatiseren opent deuren. Een mooi voorbeeld van een project waaraan we hebben gewerkt is van War Child. We ontwikkelden voor War Child een game, Can’t wait to learn, waarmee kinderen in Jordanië en Libanon een compleet curriculum konden doorlopen. Als vervanging voor primair onderwijs. Er was een functie voor handschriftherkenning, kinderen leerden lezen en schrijven. Maar het leuke was: dit was allemaal verpakt in een game. In die game speelde je een kind in een dorp dat allerlei klusjes ging doen voor de buren. Deze game was gemaakt vanuit de behoefte van een kind om mensen te helpen. En spelenderwijs leerden ze belangrijke lessen.

Mijn laatste punt is: natuurlijk hoef je al deze learnings niet allemaal tegelijk toe te passen. Het zijn manieren om je te onderscheiden van de rest. Het is aan jou om te kijken welke manier van lesgeven bij jou past.

Gecategoriseerd in :

Blijf op de hoogte van onze blogs