IT en software zal je waarschijnlijk niet snel aan zingeving koppelen. Wij doen dat echter wel, want software ontwikkeling kan namelijk niet plaatsvinden zonder zingeving. En dan hebben we het niet alleen over zingeving vanuit de bouwers van software (programmeurs), maar vooral over de zingeving van de software zelf. We leggen je uit wat we hiermee bedoelen en waarom zingeving onmisbaar is.
De omgekeerde volgorde
De grootste uitdaging bij het bouwen van een goed platform is hoe je zaken oppakt. Ofwel: hoe je het proces inricht. En met name de volgorde van stappen die je zet. Veel startups beginnen namelijk in de omgekeerde volgorde en starten direct met ontwikkelen. Ze bedenken vaak zelf de inrichting van het platform en brengen allerlei features uit. Wanneer ze het product vervolgens op de markt brengen, blijkt dat het eigenlijk niet geschikt is voor de mensen die het moeten gebruiken. Dit komt doordat ze dan pas gaan nadenken over hun product market fit en positionering. En dat is helaas te laat. Je moet voor het bouwen van je platform al over deze zaken (zingeving) nadenken. Software ontwikkeling start daarom met zingeving: de why van je product.
De why van je product
Voordat je software gaat ontwikkelen, is het dus belangrijk dat begint met zingeving: waarom maak je het platform? Wat is de toegevoegde waarde en welke impact maak je hiermee? Voor wie is het platform en welk probleem los je voor hen op? Dit zijn cruciale vragen die je jezelf moet stellen voordat je gaat bouwen. Op basis van de antwoorden op deze vragen kun je namelijk keuzes gaan maken. Zo voorkom je dat je zelf keuzes maakt die uiteindelijk niet bij de doelgroep passen. Bij Wise Minds kennen we daarom niet alleen onze eigen ‘why’ heel goed, we starten ook altijd met het in kaart brengen van de ‘why’ van onze klanten. Daarnaast leren we hen (onze doelgroep) echt goed kennen, want alleen dan kunnen we de juiste keuzes voor ze maken. En alleen dan kunnen we de impact maken waar we in geloven.
Zinvolle inrichting
Na het bepalen van je why, is het belangrijk om – net als ons – je doelgroep te leren kennen. Op basis van deze informatie ga je dus keuzes maken. Als je dit niet doet, dan ga je zelf bijvoorbeeld bepaalde features uitkiezen. En die features zijn niet altijd de features waar de doelgroep het meest naar verlangt. De doelgroep bepaalt eigenlijk de hele inrichting van je platform: van de grootte van het lettertype tot de plaatsing van knoppen. Een CRM-systeem is bijvoorbeeld totaal anders is gericht voor een salesafdeling dan voor de afdeling accountmanagement. Ze hebben namelijk andere behoeften en daardoor hebben ze een andere functionaliteitenset nodig. Denk daarom bij elke stap na over: wat voeg ik toe, voor wie en waarom?
Het fundament: volgordelijkheid
De kern van software ontwikkeling zit in volgordelijkheid: het is een proces dat je in de juiste volgorde moet doen. En dat proces start dus bij zingeving. Vervolgens kun je stap voor stap uitbouwen op het juiste fundament. Doe je dit niet, dan ontstaat er vaak chaos. Tenminste, dat is wat wij regelmatig zien als klanten bij ons aankloppen. Ze zitten dan midden in ‘een proces’ (want alles is een proces), maar het is een chaotisch proces waardoor ze het platform niet van de grond krijgen. Gelukkig is de oplossing vaak simpel: start met zingeving en zet de stappen in de juiste volgorde. En de experts van Wise Minds helpen je daar graag bij, want dat geef ons ‘zin’. En het succesvol maken van jouw platform is de impact die wij willen maken.